tiistai 30. marraskuuta 2010

Kansainvälisyys saattaa pelastaa

Erityisesti matkailijan. Nyt kun meidän rakkaat lentoemomme, nuo tunteikkaat taivaiden miehet ja naiset, ovat jälleen kerran tunnontuskissaan turvautuneet lakkoon, voimme kiittää ulkomaalaisia lentoyhtiöitä siitä, että edes he tarjoavat syrjäiselle kansakunnalle mahdollisuuden paeta todellisuutta mahdollisimman kauas täältä Pohjolasta.

Todennäköisesti vikaa on Finnairissakin, sillä eihän normaalista firmasta lähdetä lakkoilemaan jokaisen tilaisuuden tullen. Mutta ei se kyllä hyvää pelisilmää osoita sekään, jos todellakin lähdetään lätkimään jokaisen tilaisuuden osuessa kohdalle. Paperiliittokin pelasi tätä korttia ennen, ja sen viljaa kylvää nyt useampi pieni paikkakunta ympäri Suomen.

Kyllä suomalainen työvoima on täysin korvattavissa, jos tarvetta tulee. Niistä saavutetuista eduista on kiva pitää kiinni, mutta eipä ne ylimääräiset kahvitauot tai 10% alan keskiarvoa korkeampi palkka paljoa talvipakkasilla lämmitä, jos firma kaatuu alta. Samoin käy, kun kulurakenne käy kestämättömäksi, ja tarvitsee ulkoistaa. Ilman valtion omistusta, Finnair todennäköisesti lentäisi jo virolaisella henkilökunnalla.

Pitäisikö syyttää ahneita yrityksiä, joissa on huono johto ilman visiota paremmasta tulevaisuudesta? Totta kai! Tämä on oikeasti eräs merkittävä tekijä, mutta pitää myös muistaa, ettei yrityksen parempaan tulevaisuuteen aina sisälly kalliin perustuotannon jatkamista Suomessa.

Voimme myös syyttää itseämme. Kuinka monta kertaa tuli ostettua kiinalaisia vaatteita, ulkomaalaisia vihanneksia - tai tuliko suosittua halvempaa vaihtoehtoa, kun ostettiin lennot ulkomaille? Päätöksillämme on seuraamuksia, ja jos emme halua tukea omilla valinnoillamme kotimaan korkeampia hintoja, niin emme tue myöskään omaa korkeampaa palkkaa.

Lentoemäntä made in China? Miksei, onhan Aasia keskeinen osa Finnarin strategiaa
Lähde beijingolympicsfan.com

Hinnat nousevat jatkuvasti, kun omat vaateemme paremmasta palkasta, paremmasta työturvallisuudesta ja paremmasta elämästä kasvavat. Samoinhan on käynyt autoille: verratkaa Toyota Corollan hintoja 70-luvulta ja nykyisiä. Kun autoon kohdistuneet vaatimukset ovat kasvaneet, on hinta noussut. Erona toki on se, että tämä auto on voitu siirtää tuotettavaksi halvempaan maahan ja kuluja on voitu kontrolloida. Entä sinun kohdallasi - miten sinun aiheuttamasi kulut tulee kompensoitua? Jollei lisäarvo tunnu kasvaneen, kannattaa olla varuillaan.

Päivitys 15:48:
Katsokaapa YLE:ltä, kuinka Finnair vielä käyttää samoja termejä, kun suunnittelevat työn siirtämistä ulkomaille. Taisivat lukea tämän jutun :P

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tähän voit kirjoittaa palautetta tai esittää kysymyksiä