tiistai 23. marraskuuta 2010

Suomalaisen matkailun näkyvyys verkossa

Nyt kun olen tätä blogia jonkin aikaa jo teidän harmiksenne kirjoittanut, niin olen oppinut yhtä ja toista verkon maailmasta.

1) En voi Facebookissa vakoilla kenenkään profiileja (olette siis turvassa viagra-posteiltani)
2) Verkkoliikenteen ohjaaminen omaan blogiin/palveluun ei ole niin hirveän yksinkertaista
3) Referensseillä on väliä

Facebook-puoli oli oikeastaan helpotus itsellenikin. Jollen minä pääse käpälöimään teidän tietojanne, tarkoittaa se todennäköisesti myös sitä, ettei muutkaan fanitetut tai tykätyt tahot pääse omiin tietoihini käsiksi. Tiedot ovat turvassa, jos ne haluaa pitää turvassa.

Verkkoliikenteen ohjaaminen on suurempi ongelma: Koskaan ei saisi poistaa olemassaolevaa sivua (kun kyllästyttyäni listaamaan eksakteja hintoja poistin "hinnat"-sivun - kävijämäärä putosi, koska kyseinen sivu löytyi ensimmäisenä Googlesta). Toisaalta, liikennettä ei tule, jollei sitä hae. Jotkut ovat nähneet ehkä linkkejä suomi24.fi -sivuilla (josta erityisesti autojen ostamisesta kiinnostuneet ovat sivuilleni tulleet), ja listasin itseni jälleen blogilistalle.

Entäs sitten referenssejä, uskottavia tahoja suosittelemaan sivustoa? Olen nähnyt linkkejäni kahdessa blogissa, toinen niistä käsittelee pääosin käsitöitä ja toinen Riikaa. Suomi24.fi - palvelun autokeskustelun löysin seurattuani Referer.orgin löytämää linkkiä siihen. Kirjoitin tämän sivun myös wikitravelin artikkeliin Kaunasista, mutta sellaista todella merkittävää referenssiä ei ole. Twitterissä tietenkin "seuraajieni" joukossa on paljonkin merkittäviä tahoja, kuten brittipoliitikkoja, Baltian alueen uutissaitteja... sekä se jokaisen kaverin painajainen: runkku. Sain jonkun masturbaatioverkkosivun seuraajieni joukkoon. Koita siinä sitten luoda uskottavaa mediakuvaa.

Mutta, ei minulla nyt kovin huonosti kuitenkaan mene - olen läsnä facebookissa, twitterissä, blogilistalla, tecnocratissa, oindexissa, dmozissa ja monessa muussa palvelussa, joiden nimet joutuisin lunttaamaan sähköpostilaatikostani.

Koska vertailu on helppoa, ajattelin katsastaa kolme suomalaista matkailusivua, ja heidän näkyvyytensä eri web 2.0 palveluissa - siis ainoastaan facebookissa ja twitterissä. Lisäksi, tarjoan ensimmäisen valokuvan, joka paikkakuntia hakemalla tuli eteen.

travel.mikkeli.fi

Hakusanoina "Mikkelin seutu matkailu" ja sain tämän ihanan maisemakuvan.
lähde: viivi.net

Mikkelin seudun matkailupalvelulla on erittäin nätit sivut. SEOMoz antaa heidän sivujensa Page Authorityksi 43, ja juuridomainille 50. Heillä ei ole omalla nimellään facebook-sivua, mutta he ylläpitävät Mikkelin kaupungille sivustoa. Tai eivätpä ylläpidäkään - seinä on täynnä mainoksia. Elokuun jälkeen ainoa oikea seinäposti on lukijan pyyntö, että ylläpitäjä voisi siistiä spämmejä pois. Twitterissä Mikkelin seutu ei ole läsnä. Koska verkkosivut eivät mainitse mitään sosiaalisista medioista, todennäköisesti ne eivät kuulu seudun strategiaan.


visitespoo.fi

"Espoo matkailu", ja sain ensimmäisenä tuloksena tämän viehkeän miehen leväisen meren äärellä
lähde: tommilaakso.fi

Espoon kaupungin matkailupalvelu ei ehkä ole yhtä nätin näköinen kuin Mikkelin seudun, mutta hyvin käytettävä. Etusivun page authority on 47 ja domainin 39 (!). Visit Espoo on läsnä Facebookissa, vaikkei heidän omakuvansa kovin paljoa matkailusta viestitäkään. Kuitenkin, tarjolla on ajankohtaisia tapahtumia. Slogan taitaa olla "Espoo offers a lot of fun!", minkä tietenkin jokainen otaantunut teknologiatutkija vahvistaa. Ja heillä on vieläpä Twitter-tili. Oikeastaan, melko hyvä suoritus sen syvemmälle menemättä. Vielä, kun sivut olisi paremmin linkitetty toisiinsa, niin tulosta tulisi.

turku.fi/Public/Default.aspx?culture=fi-FI&contentlan=1&nodeid=8726

Ensimmäinen valokuva, joka löytyy sanoilla "Turun seutu matkailu". Kuva tietenkin Oulusta
lähde kaleva.fi
Näin nätillä sivulla pitää kotiaan Turku Touring, eli Turun Seudun matkailu. Hyiiii. Page authority 27, domain (turku.fi) 61.Sivustot käyttävät lähes samaa sapluunaa, kuin Turun kaupungin verkkosivut, mutta tarjolla tietoa on monella olennaisella kielellä. Sivustojen yleisilme on "Marko 15 wee teki ekat sivunsa". Facebookista löytyy kyllä Turku, muttei Touringia, ja Twitteri-tili on tyhjä. Taitaa olla jonkun muun perustama. Varmaan joku tamperelainen vei tilin, ettei Turulle vahingossakaan tulisi suosiota.

Jos tähän joukkoon joutuisi itsensä laittamaan, niin vaikka etusivuni ei houkutakaan matkailijoita enempää kuin yksikään näistä paikoista, niin olen sentään leipäni hoitanut paremmin kuin Turku. Kulttuuripääkaupungiksi haahuilevalla noin heikosti markkinointi suunniteltu, ei voi kuin ihmetellä. Espoo on parhaiten toteuttanut monikanavastrategiaa (lähes yhtä hienosti, kuin itse.. köh, köh..), ja Mikkelin seudulla on myös paljon parannettavaa viestinnässään (vaikka pääsivu on kunnossa ja sinne linkki Suomen virallisilta matkailusivuilta löytyykin, ei se vielä takaa riittävää referenssiverkostoa).

Seuraavaksi kysymys kuuluukin, kuka tarvitsee puoliammattilaisen avuksi matkailunedistämiseen? Laitetaan kanavat kerralla kuntoon, jottei asiakkaat tarvitse moniteholaseja huomatakseen sivustoja sekä lopulta paikkakuntaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tähän voit kirjoittaa palautetta tai esittää kysymyksiä